Friday 4 November 2011

thinking based learning

Selasa
1hb 11 2011            

Thinking based learning??? apa yang ada paham tentang thinking based learning ini.. thinking based learning adalah pembelajaran yang berasaskan kognitif(fikiran).. maksudnya guru yang merangsang pelajar berfikir untuk mendapatkan sesuatu pembelajaran.. fuhhh perkara yang agak susah okey nk merangsang daya kognitif seseorang iaitu berfikir tentang pemikiran… lekkk luu!! Jgn bimbang ada cara dan langkah-langkahnya untuk guru melaksanakan pembelajaran berasaskan pemikiran ini…


Langkah-langkahnya ialah:

Step 1: Make explicit what makes the thinking skillful.
Step 2: Give students guided practice in doing the thinking skillfully as they engage with the content.
Step 3: Prompt students to employ one or more relevant habits of mind
Step 4: Prompt the students to think about their thinking so that they can guide themselves to do the thinking skillfully when it is called for.

Hari ini, kami didedahkan dengan pengalaman thinking based learning ini di dalam kelas iaitu berdasarkan kaedah deduktif pengelasan taksonomi Bloom.




Ini sangat penting untuk seorang guru mengetahui peringkat-peringkat taksonomi Bloom ini untuk memudahkan mereka membuat soalan untuk menilai pelajar.

Kami, turut di dedahkan dengan tabiat minda untuk kemahiran berfikir. Terdapat beberapa tabiat minda yang memudahkan kemahiran berfikir. Antara kegunaan tabiat minda 
adalah ;

·                     Mebimbing pemikiran kita
·                     Membantu berfikiran secara lebih mendalam
·                     Membantu dalam komunikasi social

kita boleh lihat disini bahawa kemahiran berfikir ini sering digunakan oleh kita dalam kehidupan seharian terutamanya dalam proses membuat keputusan.. 

No comments:

Post a Comment