Tuesday 27 September 2011

kemahiran saintifik

Hari ini, kelas KPD3016 berjalan seperti biasa.. kami telah membincangkan tentang "science process skill".. Science process skills is enable to formulate their question and find out with sistematically... dalam bahasa mudah yer kemahiran sainstifik ialah kemahiran menjalankan sains..

mari kita sama-sama lihat, kemahiran yang terdapat di dalam kemahiran proses sains ini~

1. Pemerhatian (observing)
  • Kemahiran menggunakan lima deria iaitu pendengaran, penglihatan, bau, rasa dan sentuhan untuk mengumpul maklumat tentang sesuatu objek atau fenomena

2. Mengelas (classifying)
  • Menggunakan pemerhatian untuk mengelaskan objek atau peristiwa mengikut persamaan atau perbezaan.


3. Mengukur dan menggunakan nombor (measuring and using numbers)
  • Kebolehan membuat pemerhatian secara kuantitatif yang melibatkan penggunaan alat piawai.


4. Membuat inferens (inferring)
  • menerangan kepada pemerhatian.
  • Membuat kesimpulan awal yang logik yang mungkin benar atau tidak benar untuk menerangkan sesuatu pemerhatian, fenomena, kejadian atau peristiwa.
  • kena ada kerana dalam sesuatu inferens yang menerangkan pemerhatian


5. Meramal (predicting)
  • Proses untuk menentukan dan menjangka peristiwa yang akan berlaku.
  • berdasarkan data.


6. Berkomunikasi (communicating)
  • Kemahiran yang merujuk kepada kebolehan menerima, memilih dan mempersembahkan maklumat atau idea dalam pelbagai bentuk.
  • Mempersembahkan idea dalam pelbagai bentuk seperti secara lisan, graf, jadual atau gambar rajah.


7. Menggunakan perhubungan ruang dan masa (using space-time relationship)
  • Kebolehan memperihalkan atau menunjukkan lokasi, arah, bentuk dan saiz sesuatu objek dan perubahannya mengikut masa.


8. Mentafsir data (interpreting data)
  • Kebolehan memberi penerangan rasional tentang objek, fenomena atau pola berdasarkan maklumat yang dikumpul.


9. Mendefinisi secara operasi (defining operationally)
  • Proses memberi definisi tentang sesuatu konsep atau keadaan dengan menyatakan perkara yang perlu dilakukan dan diperhatikan.
  • Menggunakan cara yang boleh memberikan satu nilai bernombor untuk tentukan sesuatu konsep.


10. Mengawal pembolehubah (controlling variables)
  • Mengenal pasti pemboleh ubah dan menghubung kait.


11. Membuat hipotesis (hypothesising)
  • Proses menyatakan satu kenyataan umum yang difikirkan benar berdasar inferens untuk menerangkan sesuatu perkara atau peristiwa.


12. Membuat eksperimen (experimenting)
  • Kebolehan melaksanakan prosedur untuk menguji sesuatu hipotesis.


Selepas itu, Dr nurul menerangkan tentang kurikulum, pengetahuan, tabii sains dan teras pengetahuan guru. Pelbagai pengertian kurikulum dan pengetahuan dirungkaikan.. bukan itu sahaja, kami juga membincangkan apa itu facts, laws dan theory... 

facts~perkara yang berulang tapi belum tahu kesahihannya
law~ hukum perihal
theory~ada bukti yang sokong(jelaskan)

kami juga telah diberi kuiz tentang nature of sciece.. amat-amat menarik.. baru saya sedar tahap pengetahuan am sains saya agak kurang.. banyak perkara dan info saya dapat melalui kuiz ini.. salah satunya~~

we can't prove the concept in science because it always changed

No comments:

Post a Comment