Kelas pada hari selasa lepas, kami meneruskan pembelajaran pada hari isnin iaitu tentang kemahiran mikropengajaran.. sebelum nie telah selesai kemahiran memulakan pengajaran,hari ini saya telah didedahkan pula dengan kemahiran menyoal.. baru saya sedar kemahiran ini amat rumit dan memerlukan pengetahuan yang tinggi.. oowh sebab itulah orang selalu kata nak jadi guru perlu ada pengetahuan yang luas kan… huhuhu… kena rajin-rajinkan diri membacalah… dah sem 5 dah… cepat jew… dah laa pelajar-pelajar sekarang bukan mcm dulu.. IQ level makin tinggi…
menyoal pelajar adalah penting untuk memulakan inkuiri serta melibatkan pelajar secra aktif dalam proses pembelajaran dan menggalakkan pelajar bertanya soalan…. Terdapat 5 langkah dalam kemahiran menyoal ini iaitu:-
Langkah 1
- Ajukan soalan kepada seluruh kelas
Langkah 2
- Memberi masa berfikir yang sesuai(wait-time)
- Memberi masa berfikir yang sesuai(wait-time)
- Fikir jawapan yang telah diberikan oleh pelajar lain
Langkah 3
- Memilih pelajar untuk menjawab
---->Panggil nama
Langkah 4
Memberikan respon atau reaksi kepada jawapan pelajar
- Beri reaksi tanpa mengadili jawapan pelajar
- Bagi galakan jika pelajar tidak boleh menjawab(prompting)..
contoh—klu
- Tanya lebih lanjut(probing)
- Bagi galakan jika pelajar tidak boleh menjawab(prompting)..
contoh—klu
- Tanya lebih lanjut(probing)
Langkah 5
Memberikan penekanan atau membuat ringkasan jawapan
tepat /yang boleh diterima
tepat /yang boleh diterima
Dalam pembelajaran kemahiran menyoal ini,kami juga dibahagikan dalam kumpulan dan menghantar wakil untuk mendemontrasikan kemahiran menyoal ini di dalam kelas… ketika aktiviti ini dijalankan baru saya nampak agak rumitnya proses menyoal ini.. kemahiran komunikasi amat penting dalam menjayakan kemahiran mikropengajaran ini.. klau tidak mengikut kemahiran menyoal yang betul sesi menyoal akan memakan masa yang agak lama..
p/s~~probing dan prompting amat penting dalam kemahiran menyoal=))
No comments:
Post a Comment