Tuesday 18 October 2011

kemahiran memulakan pengajaran

Memandangkan semalam hari isnin, kelas KPD3016 berjalan seperti biasa pada minggu ke-6 ini.. Dalam kelas KPD3016 pagi tersebut, saya telah mempelajari tentang kemahiran mikropengajaran… apa yang anda paham tentang kemahiran mikropengajaran ini?? Tetttttttttttt.. habis dah 3 saat untuk anda fikir.. meh saya bagi skema jawapan saya… hehehe…  mengikut apa yang saya paham----->kemahiran mikropengajaran ini  adalah kemahiran asas yang digunakan oleh guru ketika menjalankan proses P&P di dalam kelas…

Dalam kelas tadi saya telah didedahkan dengan kemahiran memulakan pengajaran…  haaa… baru saya tahu nak mulakan kelas pon kena belajar gak eaa… ingat ke main bagi salam,baca doa dan tanya khabar  dah kira cukup dah sebagai mukadimah pengajaran… rupa-rupa ada lagi… huhuhu… 

Tujuannya adalah untuk menarik perhatian pelajar serta  memperkenalkan objektif pembelajaran..  kebiasaannya pelajar tidak begitu bersemangat hendak memulakan sesuatu pembelajaran…  inilah penting kemahiran ini untuk guru menarik perhatian mereka supaya mereka tidak berada di alam sendiri wlpon guru di hadapan.. guru boleh menarik minat pelajar dengan menggunakan suara,pergerakan,isyarat,alat pandang dengar dan sebagainya…

Komponen kemahiran memulakan pengajaran:-


menarik perhatian
-  suara,pergerakan
- alat pendang dengar


menimbulkan motivasi
- hubungan baik antara guru dgn pelajar
- rangsang sifat ingin tahu
- tunjukkan kesungguhan

menstruktur P&P
Cungkil idea
-  Buat ringkasan keseluruhan aktiviti P&P


                             membuat perkaitan
                               - Banding & beza
                             - Pengetahuan sedia ada
- Pengalaman/kejadian semasa yang berkaitan dengan pelajar



 Beberapa cara mencungkil idea pelajar:

-          Bagi 2-3 minit bincang dalam kumpulan
-          Demonstrasi guru--> mesti ada penyoalan
-          Soal jawab keseluruhan kelas
-          Kuiz pendek
-          Ramal-perhati-terang
-          Peristiwa bercanggah-miskonsepsi

Kami telah dibahagikan kepada beberapa kumpulan kecil dan menghantar wakil untuk membuat demo memulakan pengajaran ini.. amat3x menarik kerana baru saya nampak macam mana situasi yang sebenar mengaplikasikan kemahiran memulakan pengajaran ini..  dan komen dr Dr Nurul memberi input yang amat berguna pada saya dan kawan-kawan..

p/s-----sesi memulakan pengajaran biasanya dalam 6-7 minit sahaja… just intro bukan lagi mengajar=)))


No comments:

Post a Comment